"Je raakt oververmoeid en uitgeput en dan ga je als ouders elkaar ook nog in de haren vliegen"
ouders van peuter met slaapproblemen

 

 

 

Corona virus, Tips, sugesties en handvatten

 

Beste zwangeren en ouders

Deze onzekere tijd ontregelt iedereen. Gevoelens van machteloosheid, zorgen en angst voor onze gezinnen, voor onszelf, familie, buren of anderen en vaak ook financiële zorgen. Ouder(s) vragen zich af hoe ze om moeten gaan met veranderingen in  routine (het met zijn allen in een huis zijn, soms afnemend geduld, frustratie, angst etc.) . Het is belangrijk om ons te realiseren dat gevoelens die door het corona virus worden opgeroepen heel normaal zijn  . Er zijn geen goede of verkeerde gevoelens in tijden als deze. Het komt wel vaak bovenop allerlei andere gevoelens. Gevoelens van machteloosheid en onzekerheid  die velen van jullie herkennen .

Het is het gevoel van verbondenheid dat het momenteel het meest belangrijk is om te behouden. 

Wij als OuderKindLijn voelen onze verantwoordelijkheid naar de baby's, jonge kinderen, ouders en gezinnen waar wij mee werken. We proberen met iedereen een vorm te vinden om (online) contact te houden en gaan ook door met (online) behandelingen en  ( telefonische) nieuwe aanmeldingen. We zijn ons aan het beraden wat wij online kunnen doen met lopende EMDR behandelingen voor volwassenen.

We kunnen samen met je/jullie verkennen wat helpt je veilig te voelen. O.a.  door je eraan te  herinneren dat zelfzorg voor jezelf als ouder van cruciaal belang is om het vol te houden zodat je je kind of kinderen kunt helpen en reguleren als zij ontregeld zijn

Uit gesprekken met ouders hebben wij een aantal adviezen en tips die wij voor jullie op een rijtje zetten (meerdere zijn natuurlijk altijd welkom via info@ouderkindlijn.nl) .

Centraal staat dat ieder kind, ieder mens en gezin uniek is, dus doe vooral datgene wat bij jou het beste past:

·         Probeer een dagelijkse structuur, vaste routines aan te houden die passend is voor jullie

·         Zet jezelf niet onder druk als de routine die dag niet lukt, wees mild naar jezelf en je kinderen (ook als bv huiswerk niet lukt) om te voorkomen dat je in een cyclus van zelfverwijt komt

·         Deel de dag in, in ochtend, middag en avond en probeer momenten van beweging in te plannen dat kan ook binnenshuis

·         Beperk het kijken op  telefoon, sociaal media, televisie, kranten etc. naar corona informatie, door steeds hier mee bezig te zijn ben je niet beschikbaar voor elkaar of voor je kinderen

·         Er is veel fake nieuws en steeds het nieuws volgen werkt verslavend en wakkert onrust en angst aan en daarmee loopt je het risico je af te sluiten voor je gezin

·         Kies daarom voor beperkte corona informatie bv. twee maal per dag, en kies een informatie bron waar je, je goed bij voelt en die nieuws geeft gebaseerd op ( tot dan toe bekende) feiten en niet op emoties . Bv dagelijks één tv actualiteiten rubriek, journaal, bepaalde krant etc.

·         Zorg dat er tijd is voor jezelf als ouder. Dit is niet egoïstisch maar noodzakelijk om het vol te houden en overleg hierover met je partner dat elk van jullie elke dag een moment voor zichzelf heeft ( al is het maar 15 -30minuten) dat kan zijn een boek lezen, yoga, mindfulness, sporten, muziek luisteren, zingen, dansen, puzzelen of iets creatiefs doen

·         Aan te bevelen is voordat je tijd neemt voor jezelf als ouder eerst een simpele ademhalingsoefening te doen zodat je de tijd voor je zelf rustig begint . Zet je voeten op de grond je rug tegen de rugleuning zit rechtop, adem een paar keer diep in en uit.

·          Of doe een bodyscan via een van de mediatie Apps

·         Op de app Insight Timer staan meditaties hoe om te gaan met de angst voor corona bv van Katie Krimitsos. Wij kunnen via therapieland ook informatie sturen over hoe om te gaan met de angst voor Corona

·         Mocht dit niet bij je passen dan zijn er ander manieren om je weer op te laden en te ontspannen. 

Bewegen helpt om je lijf te voelen, letterlijk bij jezelf te komen en vervolgens te ontspannen en energie op te laden. Denk hierbij aan Yoga, Pilates, bewegings- of krachtoefeningen (hier zijn heel veel Apps’ te vinden die je dagelijks erdoorheen helpen), dansen op muziek, hardlopen of stevig wandelen, etc... 

·         Ook muziek helpt om stress te verminderen! Maak een persoonlijke muzieklijst met liedjes die je helpen /ondersteunen om te jezelf te reguleren. Gebruik b.v. een koptelefoon en neem echt tijd voor jezelf, 10-15 minuten, dat kan ook tijdens een wandeling of even op bed liggen / in de tuin (zon) zitten etc.

·         Anderen worden juist lekker ontspannen en rustig als ze iets doen zoals b.v. een cake of brood bakken, schilderen, puzzelen, lezen, tuinieren etc. 

·         Zorg dat je ook andere ( leuke, afleidende) dingen doet dan alleen nog corona informatie volgen https://www.annafreud.org/on-my-mind/self-care/ op deze site staan verdere voorbeelden van activiteiten de site is Engelstalig maar door de sjabloontjes van de diverse activiteiten goed te volgen

·         Als je angstig of gefrustreerd bent praat er over met anderen, zoek verbinding.

 

Websites voor ouders en kinderen:

Algemeen:

Voor duidelijke informatie over het corona virus met afbeeldingen en in meerdere talen https://www.pharos.nl/coronavirus/

 

Daarnaast:

 https://www.kenniscentrum-kjp.nl/nieuws/praten-kinderen-coronavirus/

www.nji.nl/nl/Actueel/Nieuws-van-het-NJi/NJi-informeert-over-gevolgen-coronacrisis

 

Engelstalige websites

www.annafreud.org/coronavirus

Centre on the Developing Child :   developingchild@harvard.edu

 

Speciaal over jonge kinderen:

Helping Young Kids Through the Coronavirus Crisis https://waimh.org/

https://www.zerotothree.org/resources/3210-tips-for-families-coronavirus

 

Voor zwangeren

https://www.oudersvannu.nl/zwanger/gezondheid/coronavirus-zwangerschap

Website voor mindfulness

https://www.30now.nl/

leuke kinder mediaties voor basischool leeftijd

zijn te vinden op YOUTUBE:

bv de vlinder, vlinderboom, de betoverde klerenkast,  Vlindertuin, bAlletje van licht

 

 

IMH Centrum OuderKindLijn


Welkom op de site van het IMH Centrum OuderKindLijn!

OuderKindLijn is een specialistisch centrum voor aanstaande ouders en zeer jonge kinderen en hun ouders. Wij werken vanuit de Infant Mental Health (IMH) visie. In deze visie staat het belang van een emotioneel gezonde zwangerschap en de ontwikkeling van uw kind in relatie met u als ouder centraal. Dat is ook de achterliggende gedachte van ons logo en onze naam, de verbinding of lijn tussen ouders en kind. 

De ontwikkeling van jonge kinderen verloopt in de eerste levensjaren zeer snel en bepaalt in belangrijke mate de verdere levensloop. Ouder(s) zijn van een baby of peuter maakt soms kwetsbaar. Bijvoorbeeld als er zorgen zijn rondom uw kind. Of als er zorgen zijn over de invloed van externe gebeurtenissen (zoals een scheiding of traumatische ervaring) of zorgen over u zelf als ouder (angstige of sombere gevoelens). Ook kan het zwanger worden en zijn niet zo vanzelfsprekend verlopen.

Al deze zorgen kunnen het (aanstaande) ouderschap en de ontwikkeling van uw kind onder druk zetten en roepen vaak stress op. Dit betekent dat een respectvolle, snelle en deskundige behandeling noodzakelijk is.

IMH Centrum OuderKindLijn werkt voor de doelgroep -9 maanden tot 6 jaar en biedt u deskundigheid en jarenlange ervaring met (aanstaande) ouders en jonge kinderen.

Alle informatie die u nodig hebt treft u ook aan in de folder, die u hier kunt downloaden.

IMH Centrum OuderKindLijn is:

  • Deskundig
  • Ervaren
  • Kleinschalig
  • Laagdrempelig
  • Goed bereikbaar

 

Ons adres: 
Javastraat 155
1095 CC Amsterdam
Tel: (020) 737 13 33

Mail: mailto:info@ouderkindlijn.nl

KvK vestigingsnummer: 55877165. AGB Code: 94-59630. 

Wij zijn binnen kantoortijden bereikbaar op bovenstaand telefoonnummer en via de mail. Mocht u buiten kantoortijden direct hulp nodig hebben, neemt u dan contact op met uw huisarts, of huisartsenpost. 

Bij vakanties van een van ons wordt er zo nodig door een collega waargenomen, mocht het nodig zijn, dan wordt met u afgesproken welke collega u daarvoor kan benaderen.